Toggle search

Elektronikkforhandleren Elkjøp er den ledende digitale forbrukervirksomheten i Norge, ifølge ny undersøkelse.

Oslo, 24 januar 2017 – Rådgivningsselskapet BearingPoint har vurdert norske virksomheters digitale modenhet sett fra kundens perspektiv. 55 norske virksomheter innenfor ti ulike bransjer er vurdert, og konklusjonen er at elektronikkforhandleren Elkjøp kåres til digital leder i undersøkelsen med en total poengsum på 7,75 av 10 mulige. Som bransje gjør forsikring det best, med detaljhandelen og mediebransjen rett bak. Kolonial.no vinner innen dagligvarebransjen.

Digitalt kundemøte i fokus
Mange norske virksomheter ser på seg selv som ledende innen digitalisering. Likevel opplever de nå sterk konkurranse fra nye forretningsmodeller og utenlandske aktører som baserer seg fullt og helt på digitale flater. Resultatene fra undersøkelsen viser at norske selskaper generelt har store rom for forbedring. Sammenlignes resultatene fra samme undersøkelse i Finland er det tydelig at tilsvarende bransjer i nabolandet er mer digitalt modne enn Norge. BearingPoint ønsker likevel ikke å svartmale digitaliseringen blant norske virksomheter.

Vi ser at mange virksomheter absolutt har en vei å gå, men så har man også lyspunkt som Elkjøp og nye aktører som Kolonial.no som gjør det bra. Det er ikke sikkert alle trenger å være best i de kategoriene vi har undersøkt, men fokuset for alle bør likevel være å bruke digitalisering som et middel til å styrke virksomhetens vekst og lønnsomhet gjennom et langt bedre kundemøte, sier leder av Digital & Strategy Rolf Kragerud hos BearingPoint Norge.

Alle virksomhetene er målt på objektive kriterier i seks kategorier: digital markedsføring, digital produktopplevelse, e-handel, E-CRM, mobil og sosiale medier. BearingPoint har tatt et brukerperspektiv og innhentet data ved å simulere handelsopplevelsen, bruke virksomhetenes tjenester som en forbruker og registrere informasjon som er tilgjengelig for alle.

Digitale virksomheter transformerer markedet
Vi har allerede sett hvordan selskaper som Google, Apple, Amazon og Facebook har bidratt til å dramatisk transformere mange bransjer. Det spennende nå er hvordan denne lærdommen er med på å utvikle nye forretningsmodeller og teknologier. Disse vil vi nå også se brukt hos mer tradisjonelle og hittil mer beskyttede bransjer sier Kragerud.

Dagligvarebransjen er et godt eksempel på en bransje som nå ser store endringer i kundeadferd og preferanser. Nye aktører som Kolonial.no har skapt en etterspørsel og en måte å handle melk og brød på som ikke eksisterte for bare få år siden. De gjorde det naturlig nok best innenfor dagligvarer i denne undersøkelsen, med Vinmonopolet som god nummer to.

Dagligvarebransjen som industri skårer lavt, og alle virksomhetene som er undersøkt, utenom Kolonial.no, har poengsum under gjennomsnittet. Dette inkluderer samarbeidspartner og deleier av Kolonial.no, Rema 1000, samt Marked.no.

Dagligvarebransjen har tidligere vært skjermet for konkurranse fra utlandet og fra den digitale utviklingen. Med en fremvekst av aktører som satser kun på digitale flater ser vi at endringene, også i denne bransjen, kommer i full fart. Utviklingen tvinger de store, tradisjonelle aktørene som NorgesGruppen og Rema 1000 til å tenke nytt, noe som er veldig spennende å følge med på, sier Anne Gottschalk, Manager i BearingPoint med fokus på digitale prosjekter.

Digital forsikring og detaljhandel
Elkjøp kåres til digital leder i denne undersøkelsen.  De er spesielt sterke på digital produktopplevelse hvor de ender med en score på 8,75. Innen e-handelsdimensjonen må de så vidt se seg slått av Expert som har 8,5 poeng mot Elkjøps 8,25. På topp 10-listen finner vi også en annen aktør fra detaljhandelen som nummer to, Komplett.no. De gjør det spesielt bra innen digital markedsføring med 9 poeng og den digitale produktopplevelsen (8,5).

Totalt er forsikringsbransjen den mest digitalt modne bransjen av de som er undersøkt med 7,25 i poeng av totalt 10 mulige. De vinner blant annet i kategoriene digital markedsføring (7,5) og e-handel (7,25). Kategorien digital markedsføring inkluderer synlighet i søkemotorer og nettbaserte kampanjer.  Beste forsikringsselskap i undersøkelsen er Gjensidige Forsikring som havner som nummer 12 totalt.

Fortsatt potensiale på mobil
Smarttelefonen er for mange den enheten vi bruker mest gjennom dagen. Hele 85 prosent av oss har tilgang til smarttelefon, og ca. 60 prosent av nettrafikken kommer fra telefoner eller nettbrett. For virksomheter er det essensielt å være tilstede og ha formater som fungerer på mobil. Nesten alle selskapene som er med i undersøkelsen har mobiltilpassede nettsider, og mange tilbyr egne applikasjoner til mobil, men det er potensiale i hvordan disse blir utnyttet. Mediebransjen, representert med NRK, Schibsted, Viaplay, TV2 Sumo og Amedia, gjør det best innen mobilkategorien med 8,25 poeng. Bankindustrien kommer rett bak med 8 poeng. Den virksomheten som gjør det best på mobil er flyselskapet SAS med 8,75 poeng i denne kategorien.

Om studien ”Digital Leaders in Norway 2017”
Vi har undersøkt 176 nordiske store selskaper (hvorav 80 svenske, 41 finske og 55 norske selskaper). I Norge har undersøkelsen sett på 10 bransjer for å få et bilde av deres digitale modenhet. Vi har studert virksomhetens grad av digitalisering ut fra 193 kriterier innen digital markedsføring, digital produktopplevelse, e-handel, e-CRM, mobile tjenester og sosiale medier. Utvalget av virksomheter baseres på at de er ledende innen sin bransje, er direkte eller indirekte rettet mot konsumentmarkedet, har et digitalt kundegrensesnitt og har en ledelse som sitter i Norge. Noen unntak er gjort der vi mener at selskapene er naturlig å ta med. Studien ble gjennomført i Q4 2016.

Om BearingPoint
BearingPoint er et internasjonalt rådgivnings- og teknologikonsulentselskap som hjelper kunder å gjøre strategi om til virkelighet. Vi kombinerer kunnskap og erfaring for å tilby kundetilpassede løsninger. Våre 3 700 ansatte, sammen med vårt globale konsulentnettverk, betjener kunder i mer enn 75 land. Selskapet har et globalt nettverk med over 10 000 konsulenter. BearingPoint har vært operative i Norge siden 2002.