Toggle master download
Toggle search

Årets digitalrapport fra BearingPoint er klar – FINN.no er den store vinneren.

Oslo, 7. november 2017. God brukervennlighet på mobil og nett gjør at FINN.no blir kåret til den bedriften i Norge som er best på digitale løsninger for kundene sine. Det viser en stor analyse utført av konsulentselskapet BearingPoint Norge.

Man kan godt si at FINN.no er «norgesmester» i digitalisering sier strategi- og digitaliseringsdirektør Fredrik Kallevig i BearingPoint Norge.

Den årlige digitaliseringsrapporten til BearingPoint «Digital Leaders in Norway 2018» er et slags uoffisielt «Norgesmester i digitalisering». Årets soleklare vinner er FINN.no. Hovedfunnet i rapporten er tydelig: norske bedrifter må bli bedre på digitalisering.

"FINN.no er et av få selskap som gjør det bra i de fleste av undersøkelsens seks dimensjoner. De utmerker seg spesielt innenfor mobil brukervennlighet hvor de er en klar vinner. FINN.no hevder seg også i den nordiske undersøkelsen hvor de er på tredjeplass", sier strategi- og digitaliseringsdirektør Fredrik Kallevig i BearingPoint Norge.

Telecom er bransjevinner, men Vinmonopolet best på netthandel
Selv om FINN.no stakk av med førsteplassen som selskap, er det telecom som er den klare bransjevinneren – med to bedrifter på pallen. Telecom har den høyeste digitale modenheten, og forsikringsbransjen og mediebransjen stakk av med sølv og bronse.

Telecom er den beste bransjen innen digital markedsføring, digital produktopplevelse, elektronisk handel og E-CRM, fastslår Kallevig.

"Når det kommer til netthandel ser vi at Vinmonopolet er aller best. Polet har en velutviklet kjøpsprosess med en uformell og ryddig handlevogn i tillegg til detaljert leveranseinformasjon.  De er også gode på klagebehandling og spørsmål, og kundebehandlingen tilbys i mange kanaler", sier Kallevig.

Sverige og Finland leder fortsatt an i Norden
Ifølge internasjonale studier er Norge sammen med de øvrige nordiske landene i tetsjiktet når det gjelder å ta i bruk ny teknologi. Likevel er et av hovedfunnene fra i fjor fremdeles gjeldende - Norge ligger bak sine nordiske naboer innen digital modenhet.

"Resultatene indikerer at norske selskaper i varierende grad har jobbet strategisk med digitalisering. Det er rom for forbedring i mange dimensjoner", sier Kallevig.

BearingPoint mener at det fremdeles er et stort uutnyttet potensiale hos norske bedrifter.

"Det er spesielt rom for forbedring innen digital markedsføring, i tillegg bør selskaper i vesentlig større grad bruke digitale kanaler for å få en mer personlig og involverende dialog med sine kunder", sier Kallevig.

For ytterligere informasjon om undersøkelsen, kontakt:
Fredrik Kallevig, strategi- og digitaliseringsdirektør i BearingPoint Norge
Telefon: 934 16 460
E-post: fredrik.kallevig@bearingpoint.com

Om studien «Digital Leaders in Norway 2018»
Vi målt digital modenhet hos 70 norske selskap for å få et bilde av deres digitale modenhet innenfor digital markedsføring, digital produktopplevelse, e-handel, e-CRM, mobil brukeropplevelse og modenhet i bruk av sosiale medier. Innenfor totalt 256 parametere er 10 bransjer er analysert med et utenfra-og-inn kundeperspektiv. Utvalget av virksomheter baseres på at de er ledende innen sin bransje, er direkte eller indirekte rettet mot konsumentmarkedet, har et digitalt kundegrensesnitt og har en ledelse som sitter i Norge. Studien ble gjennomført fra juni – september i 2017.

Om BearingPoint
BearingPoint er et uavhengig internasjonalt konsulentselskap med europeiske røtter og tre forretningsenheter: Consulting, Solutions og Ventures. Consulting er den rådgivende virksomheten. Solutions leverer løsninger og verktøy for digital transformasjon, regulatorisk teknologi og avansert dataanalyse. Ventures driver finansiering og utvikling av start-ups. BearingPoints kunder inkluderer mange av verdens ledende selskaper og organisasjoner. Selskapet har et globalt konsulentnettverk med mer enn 10 000 ansatte som hjelper kunder i mer enn 75 land med å oppnå målbar og varig suksess.