Sett fra et kundeperspektiv er det strømbransjen som kommer aller dårligst ut i digitaliserings-racet. Samtidig løper mobilaktørene fra resten – og er den eneste bransjen med godkjentstempel.

Oslo, den 6. november 2019 - Dette kommer frem i rapporten Digitale ledere i Norge 2020 som er utarbeidet av konsulentselskapet BearingPoint. Selskapene rangeres innen kategoriene: digital markedsføring, digital kundeopplevelse, digital kundeoppfølging og netthandel.

– Alle som har digital kundekontakt bør følge med på hva som skjer innen telekom. Dette er faktisk den eneste bransjen som får et godkjentstempel

sier Trygve Wiese-Haugland, leder for strategi- og forretningsrådgivning i BearingPoint

– Teleselskapene møtte digitaliseringsutfordringene tidlig: det vil si ny teknologi, endrede kundebehov og internasjonal konkurranse. De ble derfor tidlig nødt til å tenke nytt, utvikle digitale kapabiliteter og ikke minst lykkes med å engasjere kundene digitalt, sier han.

Strøm på bunn

Aller dårligst ut i årets rapport kommer strøm- og energibransjen. Med et lite unntak for Fjordkraft som havner på 17. plass sammenlagt, havner samtlige strømselskaper på nedre halvdel av rankingen.

– Det er ingen grunn til at kundene skal ha lavere forventning til et strømselskap enn andre selskap. Tvert imot, kundene vil også her foretrekke enkle, tilgjengelige og skreddersydde konsepter, slik de er vant til fra andre bransjer, sier Wiese-Haugland.

–Vi ser allerede tegn til at aktører fra andre bransjer er på vei inn i strømsegmentet. Dette er gjerne selskaper med velutviklede digitale plattformer, som er vant til hurtig omstilling, og som har kommet vesentlig lengre enn strømselskapene i en kundeorientert og datadrevet tilnærming, sier han.

Telenor troner på toppen

For andre år på rad er det Telenor som stikker av med topplasseringen, med Telia hakk i hæl.

–Det som er unikt med teleselskapene, er at de leverer jevnt over bra i alle digitale kategorier. Unntaket er Telenor-eide Talkmore som er med i undersøkelsen for første gang, forteller Trygve Wiese-Haugland.

I fjor var skillet fra Telenor og Telia ned til Ice og OneCall stort. I år forbedrer alle teleselskapene seg, men Ice og OneCall utmerker seg og har tatt størst steg. Ice og OneCall klatrer henholdsvis 22 og 19 plasser, og er dermed i ferd med å tette gapet til Telenor og Telia på topp. For å hevde seg i toppen, bør Talkmore hente inspirasjon fra de andre aktørene i bransjen, konkluderes det i rapporten.

Topp 10 – totalscore

3. Fjellsport
  4. Apotek1
  5. Kitch’n

Om studien «Digitale ledere i Norge 2020»

Studien er gjennomført fra juni til august 2019 av konsulentselskapet BearingPoint og evaluerer den digitale konkurranseevnen og fremgangen til ledende norske selskaper. Formålet med studien er å få en forståelse av norske selskapers digitale modenhet på tvers av bransjer, samt belyse muligheter og utfordringer som oppstår ved digitalisering. Studien omfatter en evaluering av 75 ledende norske selskaper og rangerer disse innen fire kategorier; digital markedsføring, digital kundeopplevelse, netthandel og digital kundeoppfølging. De utvalgte selskapene er vurdert på bakgrunn av deres evne til å betjene sine kunder gjennom digitale kanaler. Bak rapporten ligger en evaluering av over 250 kriterier fordelt på fire digitale kategorier.

Om BearingPoint

BearingPoint er et uavhengig internasjonalt konsulentselskap med europeiske røtter og tre forretningsenheter: Consulting, Solutions og Ventures. BearingPoints kunder inkluderer mange av verdens ledende selskaper og organisasjoner. Selskapet har et globalt konsulentnettverk med mer enn 10 000 ansatte som hjelper kunder i mer enn 75 land med å oppnå målbar og varig suksess. Les mer: www.bearingpoint.com.

Trygve Wiese-Haugland
Leder for strategi- og forretningsrådgivning i BearingPoint Norway AS