Toggle search

Oslo, 26 mai 2014 - Swiss Re har implementert BearingPoint’s ABACUS/Solvency II rapporteringsløsning. Denne programvarepakken muliggjør fullstendig rapportering i henhold til de nye europeiske Solvency II- direktivene. Den EU-baserte delen av selskapet er allerede forberedt på det nye rapporteringsregimet som trer i kraft 1. januar 2016. Swiss Re anses som ledende på etterlevelse av nye krav til myndighetsrapportering.

ABACUS/Solvency II støtter Swiss Re i innsamling, validering og prosessering av data i forbindelse med myndighetsrapportering under Solvency II. Den standardiserte løsningen tilbyr en prosessflyt som imøtekommer de spesifikke kravene i Solvency II. For forsikringsselskapene bidrar dette til å redusere softwareutvikling og forvaltningskostnader, samt tilhørende risiko.

Lutz Wilhelmy, direktør og programleder for Solvency II hos Swiss Re, kommenterer: "Solvency II krever omfattende rapportering, og korte tidsfrister for å gjøre kvartals- og årsrapportering er utfordrende. Vi er derfor glade for at løsningen vi har implementert har vært i drift siden slutten av 2013. Det betyr at vi er forberedt på de midlertidige kravene som nå kommer, og deretter på fullstendig etterlevelse av direktivet. Erfaringen dette har gitt er verdifull både for oss, og for våre kunder. For Swiss Re har valg av en veletablert løsning fra BearingPoint redusert vår operasjonelle risiko og vår samlede rapporteringskostnad."

Patrick Maeder, ansvarlig partner for forsikring i BearingPoint, legger til: "Sammen med Swiss Re har vi nådd en milepæl i gjennomføringen av Solvency II. Løsningen er nå «state of the art» innen rapportering i forsikringsbransjen. "

I forkant av forskriftskompetanse

Løsningen er basert på BearingPoints ABACUS plattform som er mye brukt av selskaper over hele Europa for å møte rapporteringskrav etter Basel III, EMIR og andre direktiver. BearingPoint samarbeider tett med forsikringsselskaper og tilsynsmyndigheter som en del av sin kontinuerlige utvikling av ABACUS , hvilket bidrar til att de er ledende innen rapporteringsteknologi og -ekspertise.

BearingPoint’s rapporteringsløsning for det europeiske markedet tilbyr en rekke fordeler for forsikringsselskaper:

• Fleksibel datakonsolidering på tvers av komplekse IT-miljøer
  • Evne til å rapportere styringsinformasjon og regulatorisk
  • Støtte for flere arbeidsstrømmer og språk
  • Sofistikert funksjonalitet for å automatisere individuelle rapporteringsaktiviteter
  • Sømløs integrasjon til IT-drift

Gjennom sitt europeiske nettverk av konsulenter med kompetanse på Solvency II mottar kunder lokal støtte når løsningen implementeres.

I tillegg tilpasses ABACUS-løsningen sentralt når det kommer regulatoriske endringer. På denne måten unngår forsikringsselskapene å selv måtte utføre kontinuerlige systemjusteringer. Denne funksjonen appellerer ikke bare til globale aktører som Swiss Re, men også til små og mellomstore forsikringsselskaper over hele Europa som ellers ville båret kostnader og risiko av sine egne rapporteringsløsning.

About BearingPoint

BearingPoint consultants understand that the world of business changes constantly and that the resulting complexities demand intelligent and adaptive solutions. Our clients, whether in commercial or financial industries or in government, experience real results when they work with us. We combine industry, operational and technology skills with relevant proprietary and other assets in order to tailor solutions for each client’s individual challenges. This adaptive approach is at the heart of our culture and has led to long-standing relationships with many of the world’s leading companies and organizations. Our global consulting network of 9200 people serves clients in more than 70 countries and engages with them for measurable results and long-lasting success.

For more information, please visit: www.bearingpoint.com

Emnesekspert

Vegar Paulsen
E-post: vegar.paulsen@bearingpoint.com

Anna Lindholtz
Senior Manager Communications
E-post: anna.lindholtz@bearingpoint.com

About Swiss Re

The Swiss Re Group is a leading wholesale provider of reinsurance, insurance and other insurance-based forms of risk transfer. Dealing direct and working through brokers, its global client base consists of insurance companies, mid-to-large-sized corporations and public sector clients. From standard products to tailor-made coverage across all lines of business, Swiss Re deploys its capital strength, expertise and innovation power to enable the risk-taking upon which enterprise and progress in society depend. Founded in Zurich, Switzerland, in 1863, Swiss Re serves clients through a network of over 60 offices globally and is rated "AA-" by Standard & Poor's, "A1" by Moody's and "A+" by A.M. Best. Registered shares in the Swiss Re Group holding company, Swiss Re Ltd, are listed on the SIX Swiss Exchange and trade under the symbol SREN.

For more information about Swiss Re Group, please visit: www.swissre.com or follow us on Twitter@SwissRe.