Mens Telenor ser ut til å ha knekt den digitale koden, sliter majoriteten av norske selskaper med å henge med i den digitale hverdagen. Det viser årets digitaliseringsrapport «Digital Leaders in Norway 2019» fra konsulentselskapet BearingPoint.

BearingPoint har analysert den digitale modenheten blant 78 ledende norske selskaper innenfor 10 ulike bransjer. Den samme studien er gjennomført i syv andre europeiske land, og blant dem blir norske selskaper rangert som nummer fem, bak både Finland, Sverige, Storbritannia og Tyskland.

Kort oppsummert presterer norske selskaper midt på treet når det gjelder digital kundeinteraksjon. Telenor representerer unntaket, og ser ut til å ha funnet vinneroppskriften. De avanserer fra en tredjeplass i fjor, og plasserer seg et stykke foran både telekom-konkurrenten Telia og fjorårets vinner FINN.no. Telenor er også best i Norden, og havner helt oppe på en 5. plass på listen over nesten 600 evaluerte selskaper i Europa.

Et hode foran resten på digital markedsføring

Bak BearingPoints rapport ligger en evaluering av over 250 kriterier fordelt på seks kategorier; digital markedsføring, digital produktopplevelse, e-handel, e-CRM, mobile tjenester og sosiale medier. Mens norske selskaper generelt sliter med digital markedsføring, er dette en av kategoriene Telenor presterer best i. Telenor plasserer seg helt oppe på en andreplass i europeisk sammenheng på dette området.

Telenor markedsfører seg ikke bare på de mest populære norske nettsidene, men de gjør det på en smart måte som driver mye trafikk til egne sider. De når i tillegg frem til potensielle kunder som kanskje ikke vet hvem eller hva de er på jakt etter, gjennom såkalt søkemotoroptimalisering. Alt dette henger sammen, noe som tyder på at Telenor både forstår reelle kundebehov og har en helhetlig tilnærming til hvordan de skal dekke dem.

Trygve Wiese-Haugland, digital- og strategisjef i BearingPoint

Telekom desidert best

Av alle evaluerte bransjer, er det telekom som kommer best ut av studien totalt sett, med Telenor på topp og Telia på andreplass. Den samme trenden ser vi i resten av Europa. Blant de 600 evaluerte selskapene, tilhører fire av de ti beste selskapene telekom.

ꟷ Ny teknologi, endrede kundebehov og internasjonal konkurranse traff telekom tidlig. Allerede ved årtusenskiftet stod bransjen overfor trusselen av å sitte igjen med lite differensierbare produkter og tjenester. Dette gjorde at telekom-selskapene var nødt til å tenke nytt, utvikle digitale kapabiliteter og ikke minst lykkes med å engasjere kunder digitalt, avslutter Wiese-Haugland.

Vinnere: Digital Leaders in Norway 2019

1. Telenor, 3.6
  2. Telia, 3.4
  3. FINN.no, 3.2
  4. Komplett.no,  3.2
  5. MENY, 3.1

Totalresultatet er basert på snittet av karakterene hvert selskap får i hver kategori. Selskapene graderes på en skala fra 0 til 5, hvor 0 indikerer stryk, mens 5 indikerer fremragende digital modenhet.

Om «Digital Leaders in Norway»

Rapporten «Digital Leaders in Norway 2019» måler den digitale modenheten til ledende norske selskaper som henvender seg til konsumentmarkedet. Evalueringene som ligger til grunn i studien, er gjort med et ‘utenfra og inn-perspektiv’ for å kunne gjenspeile kundeopplevelsen så godt som mulig. Den 6. november lanseres rapporten for syvende året på rad i Norden, og for tredje året på rad i Norge. Rapporten er basert på data som er samlet inn fra juni til september 2018.

Om BearingPoint

BearingPoint er et uavhengig internasjonalt konsulentselskap med europeiske røtter og tre forretningsenheter: Consulting, Solutions og Ventures. Consulting er den rådgivende virksomheten. Solutions leverer løsninger og verktøy for digital transformasjon, regulatorisk teknologi og avansert dataanalyse. Ventures driver finansiering og utvikling av start-ups. BearingPoints kunder inkluderer mange av verdens ledende selskaper og organisasjoner. Selskapet har et globalt konsulentnettverk med mer enn 10 000 ansatte som hjelper kunder i mer enn 75 land med å oppnå målbar og varig suksess. Les mer på www.bearingpoint.com.